Eenonline marketing specialist in dienst nemen of inhuren die je kan helpen om je afzet te verhogen kan een slimme zet zijn in het kader van je bedrijfsvoering. Als bedrijf wil je dan ook natuurlijk alle mogelijkheden benutten die je in je schoot geworpen krijgt om je bedrijf te laten groeien, al dan niet via een slimme marketingstrategie. Het is altijd belangrijk dat je de promotiewerkzaamheden, die onlosmakend verbonden zijn met het concept marketing, goed laat aansluiten bij het DNA van je bedrijf. Elke maatregel moet goed passen bij het soort bedrijf en het soort product of dienst dat je aanbiedt. Hoe richt je je online marketingstrategie in?Een campagne op TikTok bijvoorbeeld, kan goed aansluiten bij het jonge publiek dat daar vindbaar is, wat weer heel goed uitkomt als je bijvoorbeeld een kledingwinkel hebt, of als je frisdrank verkoopt. Zo zijn er ontelbaar veel voorbeelden van dingen die je online kunt doen om meer klanten aan te trekken.Eenonline marketing tactiek is tegenwoordig niet meer weg te denken uit bedrijfsplannen en -strategieën. Je kan er als ondernemer eigenlijk niet meer omheen.Zoals gezegd is het dus belangrijk dat de activiteiten die je uitvoert in het kader van de marketing, aansluiten bij jouw bedrijf en bij jouw publiek. Publiek en platform?Laten we met dat laatste beginnen: je publiek, of met andere woorden: je afzetmarkt. Waar op het internet zijn de mensen actief die jouw producten of diensten afnemen of zouden willen afnemen? Zijn ze aan de jonge kant? Dan kan het verstandig zijn om te adverteren op platforms zoals YouTube en TikTok. Bevinden er zich in je afzetmarkt een wat oudere doelgroep, dan is Facebook wellicht meer geschikt. Dit zijn slechts de platformen waar je je marketingstrategie tot leven kan wekken. Want wat je op deze platformen kunt doen, kent bijna ook geen grenzen. Zelf content makenJe kan bijvoorbeeld beginnen met adverteren, maar je kan zelf ook content maken.Zelf met content komen kan enorm goed uitpakken. Je moet niet onderschatten wat het kan doen voor je imago op het moment dat je een goedlopend social media account hebt en dat je content maakt die aansluit bij jouw afzetmarkt. Echter kleven er ook risico’s aan het onderhouden van een social media account dat actief is met content. Als hetgeen dat je plaatst namelijk niet aanslaat, dan kan je bedrijf in aanzien verminderen. Maar goede content maken die aanslaat hoeft niet moeilijk te zijn. Kom met originele ideeën!Je kan beginnen met het min of meer plaatsten dat iedereen plaatst! De trend volgen dus. Dat is een mooi begin. Bovendien zijn er ontzettend veel (jonge) mensen die een marketingopleiding of een communicatie opleiding hebben gevolgd. Die kunnen deze werkzaamheden met gemak voor je uit handen nemen. Je kunt bijvoorbeeld grappige tweets plaatsen. Je kan ook filmpjes op TikTok of YouTube maken. Je kunt een samenwerking aangaan met de bekendere content makers. Je kan ook een grootschalige winactie op touw zetten. Mensen krijgen dan een potentiele beloning voor het zelfstandig delen van jouw account of post. Zoals je ziet zijn de mogelijkheden eindeloos. |