Artikelschrijven
Image default
Dienstverlening

De sleutel tot een goede klantendienst

De sleutel tot een goede klantendienst is het opbouwen van een goede relatie met uw klanten. Het bedanken van de klant en het bevorderen van een positieve, behulpzame en vriendelijke omgeving zal ervoor zorgen dat ze vertrekken met een goede indruk. Een tevreden klant zal vaak terugkomen en zal waarschijnlijk meer uitgeven.

Om ervoor te zorgen dat u de beste klantendienst biedt:

– weet wat uw klanten als een goede klantendienst beschouwen
– neem de tijd om de verwachtingen van uw klanten te leren kennen
– volg zowel de positieve als de negatieve feedback die u ontvangt op
– zorg ervoor dat u in alle aspecten van uw bedrijf rekening houdt met klantendienst
– zoek voortdurend naar manieren om het niveau van uw klantendienst te verbeteren.

Hieronder volgen enkele van de belangrijkste elementen van een goede klantendienst.

Relaties met klanten
Om goede klantenrelaties op te bouwen moet u:

– klanten begroeten en hen benaderen op een manier die natuurlijk is en past bij de individuele situatie
klanten laten zien dat u begrijpt wat hun behoeften zijn
accepteren dat sommige mensen uw producten niet zullen willen en u concentreren op het opbouwen van relaties met degenen die dat wel willen
help mensen – zelfs als u een klant op de hoogte brengt van een evenement waarin hij persoonlijk geïnteresseerd is, is dat al nuttig
blijf klanten bewust maken van de voordelen die zij hebben om zaken met u te doen.
Personeel
Als u de beste klantendienst wilt bieden, moet al uw personeel beschikken over goede communicatie- en verkoopvaardigheden. U zult ook leiderschap moeten tonen door te allen tijde persoonlijk uitstekende klantendienst te bieden. Meer informatie over het verkoopproces.

Klachten
Luister naar klachten van klanten; misschien leert u iets over uw product of dienst. Laat klanten weten dat u feedback op prijs stelt.

Overwin eventuele bezwaren. Luister naar waar de klant bezwaar tegen heeft (vaak prijs, koopwaar of tijd). Bevestig de gegrondheid van elk bezwaar en bied een oplossing aan. Lees meer over het omgaan met klachten van klanten.

Producten
Ken uw producten – waar alles zich bevindt, merknamen, plaats van fabricage en prijs. Hoe meer u weet, hoe meer vertrouwen u in de klant kunt wekken.

Herken de productkenmerken. Zet deze kenmerken om in voordelen voor de klant. Zorg ervoor dat uw personeel de klanten kan vertellen over de productkenmerken en -voordelen.

Om een goede klantendienst te bieden, moet u begrijpen wie uw klanten zijn en wat zij willen.

Ken uw klanten
Verzamel informatie over zoveel mogelijk van uw klanten. Probeer te achterhalen wat uw klanten kopen, waarom ze dat doen en hoe vaak ze iets kopen.

Wanneer u probeert hun behoeften te begrijpen, kan het nuttig zijn om details te weten zoals hun levensstijl, beroep en interesses. Betrek ook potentiële klanten die informatie over uw goederen of dienst hebben ingewonnen. Lees meer over het onderzoeken van klanten.

Begrijp de behoeften van uw klanten
Elke klant heeft een andere perceptie van wat klantendienst voor hem of haar betekent. Als u een goede klantendienst wilt bieden, moet u weten wat de behoeften van de klant zijn en hoe u aan die behoeften kunt voldoen.

Ga na hoe uw klanten verwachten dat u in hun behoeften voorziet. Het verwachte dienstniveau varieert van marktplaats tot marktplaats, van bedrijfstak tot bedrijfstak en, tot op zekere hoogte, van consumentengroep tot consumentengroep. Onderzoek uw marktplaats en uw doelmarkten om erachter te komen wat uw klanten van uw bedrijf op uw locatie verwachten.

Een aantal klantendiensten die u als voorbeeld kunt bekijken zijn: