Deze post is voor diegenen die geïnteresseerd zijn in digitale marketing en hun carrière daarin willen starten. Ik zal proberen heel duidelijk uit te leggen wat en hoe je moet doen om een succesvolle online marketeer te worden. Of tenminste – om een startpositie in deze specialiteit binnen het bedrijf te krijgen. Als je niets van online marketing begrijpt, maar wel wilt, dan is dit iets voor jou. Klein sprookje Toen internet net aan populariteit won en het hoofdverkeer naar enkele tientallen sites kwam, verschenen de eerste adverteerders die klaar waren om hun advertenties op deze sites te plaatsen. De site is veranderd van alleen een cognitieve bron in een bron om geld te verdienen. Hoe meer de site werd bezocht, hoe meer geld het opleverde. Daarom begonnen de eigenaren van dergelijke online bronnen na te denken – hoe ze meer mensen kunnen aantrekken. Het eerste dat gedaan kon worden was het uitwisselen van banners met andere sites en het ontvangen van wederzijdse klikken. Hoe helderder en interessanter de banner was, hoe groter de kans dat ze erop zouden klikken en naar uw website zouden gaan. Als uw site niet groot is, waren de grote spelers niet geïnteresseerd om met u uit te wisselen, dus u kon alleen advertentieruimte kopen. Dit is hoe klassieke display-advertenties verschenen, wanneer u betaalde voor een maand plaatsing of voor elke 1000 vertoningen van uw bericht op de site van iemand anders. Als het advertentiebudget klein was, zouden deze grote sites een andere optie kunnen worden aangeboden. Je betaalt ze niet om reclame te maken voor je product, maar je bent bereid om 30% van de inkomsten te geven van elke klant die ze brengen – zo zag affiliate marketing eruit toen je voor het resultaat betaalde. Hoe beter het materiaal op de site is, hoe groter de kans dat de gebruiker weer terugkomt – zo is contentmarketing ontstaan. Als je besloot om niet alleen een website te maken, maar een echte online service, winkel of groot mediaplatform, dan moest je veel dingen bedenken: zal de gebruiker handig zijn, hoe zal hij betalen, wat zal hij in zijn account hebben, hoe hij contact met je kan opnemen enzovoort. Zo begon productmarketing zich te ontwikkelen. Als u een e-mail van een bezoeker ontvangt, kunt u periodiek mailings verzenden en aan uzelf herinneren. Ook via e-mailbrieven – u kunt nieuwe producten, kortingen, enz. Aanbieden – E-mailmarketing is noodzakelijk geworden, met als taak het efficiënter maken van de communicatie met gebruikers via brieven. In 1998 verscheen Goolge en werd zeer snel populair. Nu zocht de gebruiker de site niet via links of in mappen (ja, vóór Goolge zat iedereen in grote mappen zoals AOL en Yahoo), maar begon hij zoekmachines te gebruiken. Website-eigenaren hebben begrepen dat je als eerste in de zoekresultaten moet staan om succesvol te worden – en dit is de taak van SEO-promotie. In 2004 verschijnt Facebook in de wereld en andere sociale netwerken winnen aan populariteit. De taak voor de site-eigenaren is nog ingewikkelder geworden – nu moet je het publiek van sociale netwerken naar je site lokken – zo zag social media marketing er op een eenvoudige manier uit. Technologieën staan niet stil, het werd mogelijk om via een mobiele telefoon verbinding te maken met internet. Er verschijnen speciale applicaties en u moet nadenken over hoe u vanaf daar een publiek kunt aantrekken of er zelf naartoe kunt gaan – zo is mobiele marketing ontstaan. En dus, tegenwoordig … U heeft uw eigen website en u begrijpt dat u er een publiek voor moet aantrekken. Er zijn veel kanalen en soorten marketing – wat te kiezen? Hoe correct handelen? Als je een duidelijk actieplan hebt – wat ga je in ieder geval de komende twee maanden doen – dan is dit je digitale strategie. En als je het allemaal gepland hebt, ben je een digitale strateeg. Als ze alles voor je hebben gepland en je doet gewoon alles, dan ben je een digitale manager. Als u slechts een deel van het werk doet, wordt uw beroep op basis hiervan genoemd: Copywriter – schrijf teksten en ontwikkel creatieve concepten (hoe laat je het onthouden) SEO-specialist – u houdt zich bezig met websitepromotie in zoekmachines. Als het uw taak is om alleen links naar bronnen van derden voor uw projecten te vinden, bent u LinkBuilder SMM-manager – werk met het publiek op sociale netwerken ORM-manager (Online Reputation Management) – werk met gebruikers op forums en bronnen van derden. Zorg ervoor dat uw bedrijf een goede online reputatie heeft. CPC-specialist – advertenties weergeven met het Cost-per-Click-model. Dit zijn voornamelijk AdWords, Yandex Direct, Target. Koopt u advertenties voor verschillende modellen, dan bent u mediakoper. Mobile App Marketeer – Promoot mobiele apps Affiliate manager of affiliate programmamanager – u promoot producten via uw eigen affiliate programma. E-mailmarketeer – bereid en verzend e-mails naar uw publiek. Als je van alles voor het bedrijf doet, van strategie tot analyse, dan ben je een online marketeer. Als het hetzelfde is, maar voor uw sites en voor uw eigen inkomsten, dan bent u een webmaster. In feite heb ik hier niet alles beschreven, maar de meest basale specialiteiten in online marketing. Voor deze functies zijn ze in feite op zoek naar specialisten – daarom ben ik bij hen gestopt. Dus als je nog steeds hier bij mij bent, dan is het beter om op te staan en koffie te drinken, omdat het nog interessanter is. Om effectief te leren, moet u drie regels onthouden: Je moet het leuk vinden. Kijk niet naar salarissen – kijk en leer wat er echt haast. Je werkt in deze markt en je moet elke dag leren – dus verander het in een proces vol plezier en geen kwelling. Ik ga naar de cursussen – laat ze me leren. Nefiga. Je kunt alles zelf leren en niet in theorie, maar in de praktijk. In feite hebben de allerbeste marketeers die ik ken precies dat gedaan. Het is vele malen sneller en efficiënter. Opmerking – hier spreek ik voor de klassieke opfriscursussen. Er moeten zelfs cursussen op grote online platforms worden gevolgd. In de markt kan dezelfde functie een compleet andere functionaliteit hebben. Dit komt doordat de markt vrij jong is en de indeling nog niet is gemaakt. Bovendien vervult een accountmanager bij een creatief bureau compleet andere functies dan hetzelfde account bij een productbedrijf vanwege de specifieke kenmerken van het bedrijf zelf. Hoewel een accountmanager in deze kwestie zo goed mogelijk probeert en probeert een classificatie van hoge kwaliteit te creëren. Je moet onthouden – kijk niet naar de positie, maar naar de verantwoordelijkheden.
|
https://marketingbook.shop/ |