Als winkelier wil je van alles van je klanten en bezoekers weten. Dat is logisch want dan kun je je winkel zo aantrekkelijk mogelijk inrichten zodat je veel bezoekers trekt die dan ook weer veel gaan kopen. Dat is dan in ieder geval de bedoeling. Het is niet voor niets dat winkelketens allerlei extraatjes aanbieden zoals bijvoorbeeld het goedkope ontbijtje van IKEA en de HEMA. Dat doen zij natuurlijk niet omdat zij liefdadige instellingen zijn. De bedoeling van deze reuze sympathieke acties is om meer klanten te lokken waardoor er meer omgezet gaat worden. Als je er op een gemakkelijke manier achter kon komen wat het koopgedrag bezoekers winkels is van de bezoekers van een winkelketen dan kun je door middel van aanpassingen aan de winkels wellicht het koopgedrag beïnvloeden. Maar hoe doe je dat? Je kunt moeilijk elke klant afzonderlijk monitoren en kijken wat hij zoekt in jouw winkel of winkelketen. Dat kan wel maar dat kost ontzettend veel mankracht. En dat kost dan ook weer veel geld. Tenzij je het werk door stagiaires laat uitvoeren. Maar die moet je dan ook weer begeleiden en dat kost ook weer tijd. Het kan makkelijker. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone die continu zoekt naar WiFi netwerken. Daar kan gebruik van gemaakt worden, hebben een aantal knappe koppen bedacht en zij voegden de daad bij het woord. Je kunt nu dus het bezoekersgedrag nauwlettend in de gaten houden aan de hand van de WiFi signalen van smartphones. Met deze toepassing van de moderne techniek is het mogelijk om bezoekersaantallen te meten, hoeveel mensen er komen voor herhalingsbezoeken winkel, hoe lang bezoekers in de winkel blijven en hoeveel er daadwerkelijk een aankoop doen. Je kunt zelfs analyseren wat een populaire route is in de winkel en waar mensen wat langer blijven stilstaan. |
http://www.crumbbase.nl |